ساختار سیستم انتقال قدرت در خودرو
سیستم انتقال قدرت در خودروها یکی از مهمترین بخشهای مکانیکی است که انرژی تولید شده توسط موتور را به چرخها منتقل میکند و باعث حرکت خودرو میشود. در این مقاله بهصورت جامع به ساختار کلی سیستم انتقال قدرت، اجزای تشکیلدهنده و نحوه عملکرد هر بخش میپردازیم و با استفاده از مثالهای فنی، اهمیت و نقش این سیستم را در خودرو تشریح میکنیم.
۱. معرفی کلی سیستم انتقال قدرت
سیستم انتقال قدرت (Powertrain) مجموعهای از قطعات و مکانیزمها است که نیروی مکانیکی حاصل از احتراق داخلی موتور را به حرکت چرخها تبدیل میکند. این سیستم شامل قطعاتی نظیر کلاچ، گیربکس (جعبه دنده)، سیستم دیفرانسیل، پروانه (شافت انتقال قدرت)، و محور حرکتی است. نکته مهم در طراحی این سیستم، انتقال بهینه نیرو با کمترین تلفات و بیشترین اطمینان در شرایط مختلف رانندگی است.
۱-۱. نقش سیستم انتقال قدرت
وظیفه اصلی این سیستم:
- تحویل گشتاور متناسب از موتور به چرخها
- امکان تغییر سرعت و گشتاور متناسب با شرایط مختلف رانندگی
- ایجاد امکان توقف و حرکت نرم خودرو
- توزیع نیرو بین چرخها (در خودروهای دوچرخ محرک و چهارچرخ محرک)
۱-۲. جایگاه سیستم انتقال قدرت در خودرو
در خودروها این سیستم بین موتور و چرخها قرار دارد بهگونهای که ابتدا موتور نیروی چرخشی تولید میکند، سپس کلاچ این نیرو را کنترل کرده و به گیربکس انتقال میدهد. گیربکس با استفاده از دندههای مختلف این نیرو را تغییر داده و آن را به پروانه و سپس دیفرانسیل و در نهایت چرخها منتقل میکند.
۲. اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت
هر سیستم انتقال قدرت معمولا از بخشهای اصلی زیر تشکیل شده است که در ادامه هر یک را به تفصیل شرح میدهیم:
۲-۱. کلاچ (Clutch)
کلاچ یکی از اولین اجزای سیستم انتقال قدرت است که وظیفه آن اتصال و قطع انتقال نیرو بین موتور و گیربکس میباشد. این قطعه به راننده اجازه میدهد که در زمان تغییر دنده یا توقف موقتی، موتور در حال کار باشد ولی نیرو به گیربکس منتقل نشود.
ساختار و عملکرد کلاچ
کلاچ معمولا شامل صفحهفشار (Pressure Plate)، صفحه کلاچ (Friction Disc) و صفحه اتصال به موتور میباشد. به محض فشردن پدال کلاچ، صفحهفشار از صفحه کلاچ جدا شده و انتقال نیرو موقتا قطع میشود. این جدایشتوانایی تغییر دنده نرم و بدون ضربه را فراهم میکند.
انواع کلاچ
- کلاچ خشک (Dry Clutch): معمولترین نوع در خودروهای معمولی.
- کلاچ تر (Wet Clutch): در خودروهای مسابقهای و برخی موتورسیکلتها با روانکار.
- کلاچ دوصفحهای: برای انتقال گشتاور بالا.
۲-۲. جعبه دنده (گیربکس) - Transmission
جعبه دنده با هدف تنوع در سرعت و گشتاور خروجی موتور طراحی شده است. در واقع، گیربکس با تغییر نسبت دندهها امکان حرکت خودرو در سرعتها و شرایط مختلف را فراهم میکند.
انواع گیربکس
- گیربکس دستی: راننده با دسته دنده و کلاچ نسبت دنده را تغییر میدهد.
- گیربکس اتوماتیک: بهصورت خودکار نسبت دندهها تغییر میکند و کنترل آن توسط مکانیزم هیدرولیکی یا الکترونیکی است.
- گیربکس CVT (انتقال متغیر پیوسته): نسبت دنده به طور پیوسته و نرم تغییر میکند.
ساختار داخلی گیربکس
گیربکسها از چرخدندههای مجموعهای تشکیل شدهاند که دندههای مختلف با نسبتهای متفاوت بین هم درگیر میشوند. مثلا در یک گیربکس دستی ۵ دنده، هر دنده نسبت دنده خاص خود را دارد که با تغییر دسته دنده فعال میشود.
۲-۳. شفت یا پروانه انتقال قدرت (Drive Shaft)
این قسمت نیروی چرخشی را از گیربکس به دیفرانسیل یا مستقیم به چرخها منتقل میکند. پروانه باید توانایی انتقال قدرت بالا و تحمل گشتاور و نیروهای برشی داشته باشد. همچنین توانایی جذب ارتعاش و حرکتهای محوری و جانبی به کمک مفصلهای کرانک مانند (Universal Joint) را دارد.
۲-۴. دیفرانسیل (Differential)
دیفرانسیل قطعهای است که نیرو را بین دو چرخ محرک تقسیم میکند. وظیفه اصلی آن، امکان چرخیدن چرخهای خودرو با سرعتهای مختلف موقع دور زدن است، چرا که در گردشهای پیچ، چرخ خارجی مسیر طولانیتری طی میکند.
عملکرد دیفرانسیل
دیفرانسیل با کمک چرخدندههای داخلی (چرخدندههای دنده خورشیدی) سرعت و گشتاور خروجی به هر چرخ را به طور مستقل تنظیم میکند.
انواع دیفرانسیل
- دیفرانسیل باز: سادهترین نوع که نیرو را به صورت مساوی تقسیم میکند ولی امکان لغزش دارد.
- دیفرانسیل محدودکننده لغزش (LSD): برای بهبود چسبندگی و کاهش لغزش استفاده میشود.
- دیفرانسیل قفلشو: که در خودروهای آفرود کاربرد دارد و چرخها را به صورت کامل قفل میکند.
۲-۵. محور محرک (Axle)
محورهای محرک نیرو را از دیفرانسیل به چرخها منتقل میکنند. این محور علاوه بر انتقال نیرو، نقش تحمل بارهای وزن خودرو و ضربات جادهای را دارد و باید از نظر استحکام و سختی شرایط سخت کاری را تحمل کند.
۳. نمونههای کاربردی سیستم انتقال قدرت در انواع خودروها
۳-۱. سیستم انتقال قدرت در خودروهای دیفرانسیل جلو (FWD)
در این طراحی گیربکس، دیفرانسیل و محور محرک در قسمت جلویی خودرو قرار دارند. نیروی موتور از طریق گیربکس به دیفرانسیل تعبیه شده در گیربکس و سپس به چرخهای جلو منتقل میشود. این سیستم به خاطر کمحجم بودن و بهرهوری بهتر در فضای موتور محبوب است. از معایب این نوع میتوان به عدم توزیع متوازن وزن و مشکلات در تریم سنگین خودرو اشاره کرد.
۳-۲. سیستم انتقال قدرت در خودروهای دیفرانسیل عقب (RWD)
در این ساختار موتور در جلو یا وسط خودرو قرار میگیرد و نیرو از طریق پروانه به دیفرانسیل عقب و سپس محور محرک عقب منتقل میشود. این نوع طراحی تعادل بهتر وزن و دینامیکی مناسبتر برای خودروهای اسپرت و بارکش را ایجاد میکند.
۳-۳. سیستم چهار چرخ محرک (4WD / AWD)
در خودروهای چهارچرخ محرک، سیستم انتقال قدرت به گونهای است که نیرو به هر چهار چرخ منتقل میشود. این نوع سیستم نیازمند استفاده از دیفرانسیل مرکزی یا کوپلینگهای پیشرفته برای تقسیم نیرو میباشد. نمونههایی از تکنولوژیهای موجود:
- دیفرانسیل مرکزی با قفل
- کلاچ چند صفحهای الکترونیکی
- سیستم توزیع گشتاور هوشمند (Torque Vectoring)
۴. عوامل مؤثر در طراحی سیستم انتقال قدرت
برای طراحی بهینه این سیستم باید فاکتورهای متعددی در نظر گرفته شوند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
۴-۱. مقدار گشتاور و توان موتور
برای انتقال صحیح نیرو، اجزای سیستم باید تحمل گشتاور و قدرت موتور را داشته باشند. مثلا در خودروهای دیزلی با گشتاور بالا، گیربکس و کلاچ باید از قدرت بیشتری برخوردار باشند.
۴-۲. نوع کاربرد خودرو
خودروهای آفرود، مسابقات و بارکش نیازمند سیستم انتقال قدرت با استحکام بالاتر، و قابلیت تحمل شرایط سخت میباشند. همچنین خودروهای شهری نیاز به انتقال نرم و کم صدا دارند.
۴-۳. کارایی و مصرف سوخت
انتقال مؤثر نیرو باعث کاهش تلفات انرژی شده و مصرف سوخت را بهینه میکند. طراحی سیستم باید کمترین ضریب اصطکاک و از دست دادن انرژی را داشته باشد.
۴-۴. حجم و وزن قطعات
کاهش وزن قطعات سیستم انتقال قدرت به افزایش کارایی و دینامیک خودرو کمک میکند. به همین دلیل استفاده از مواد سبک و طراحی بهینه اهمیت دارد.
۵. نتیجهگیری
سیستم انتقال قدرت قلب تپنده هر خودرو است که بدون آن انتقال نیروی موتور به چرخها غیرممکن میشود. ساختار این سیستم شامل مجموعه هماهنگی از قطعات همچون کلاچ، گیربکس، پروانه، دیفرانسیل و محور محرک میباشد که با هم تعامل دارند تا حرکت نرم، قدرتمند و قابل کنترل خودرو را تضمین کنند. طراحی دقیق و مهندسی این سیستم بر کل عملکرد خودرو اعم از دقت، راندمان، ایمنی و راحتی سرنشینان تأثیرگذار است.
امید است این مقاله توانسته باشد تصویری جامع و روشن از ساختار و عملکرد سیستم انتقال قدرت ارائه دهد و برای علاقهمندان به دانش فنی خودرو مفید واقع شود.

