مقدمه
سیستم ترمز خودرو یکی از حیاتیترین بخشهای ماشین است که امنیت راننده و سرنشینان را تضمین میکند. یکی از مشکلات رایج در این سیستم، کالیپر ترمز (سیلندر ترمز) گیر کرده است که میتواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد ترمز داشته و باعث داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت شود. تشخیص بهموقع این ایراد و انجام عیب یابی خودرو میتواند از خسارات جدیتر و هزینههای سنگین جلوگیری کند.
توضیح ایراد
کالیپر ترمز قطعهای است که روی دیسک ترمز قرار گرفته و لنتها را به دیسک فشار میدهد تا خودرو متوقف شود. زمانی که سیلندر یا پیستون درون کالیپر گیر کند یا به درستی حرکت نکند، کالیپر ممکن است همیشه لنتها را در تماس با دیسک نگه دارد. این وضعیت باعث داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت ترمز و کاهش کارایی ترمز میشود. در واقع، گیر کردن کالیپر ترمز منجر به اصطکاک مداوم و گرم شدن غیر معمول سیستم ترمز میگردد.
علائم و نشانههای بروز خطا
- احساس کشش خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری، که نشاندهنده działania نامتوازن ترمزهاست.
- صدای غیرمعمول مانند ساییده شدن یا جیر جیر در هنگام رانندگی یا ترمز گرفتن.
- داغ شدن بیش از حد چرخ یا دیسک ترمز که گاهی قابل لمس است پس از توقف خودرو.
- کاهش محسوس قدرت ترمز یا واکنش کند پدال ترمز.
- بوی سوختگی یا لاستیک داغ در فضای داخل کابین یا اطراف چرخها.
- افزایش مصرف لنت ترمز نسبت به حالت عادی.
دلایل احتمالی بروز خطا
- خوردگی یا زنگ زدگی سیلندر کالیپر که مانع حرکت روان پیستون میشود.
- جمع شدن گرد و غبار، گل و لای داخل کالیپر که باعث گیر کردن قطعات داخلی میشود.
- خشکی و کهنگی واشرها و آببندیهای کالیپر که باعث نشت روغن ترمز و عملکرد ناقص پیستون میشود.
- خرابی یا سائیدگی بیش از حد لنتهای ترمز و در نتیجه گیر داشتن به دیسک.
- استفاده از روغن ترمز نامرغوب یا رطوبتدار که باعث کاهش کیفیت عملکرد سیلندر میشود.
- عدم سرویس و نگهداری به موقع سیستم ترمز که به مرور زمان باعث بروز مشکلات مکانیکی میشود.
ابزارهای مورد نیاز برای عیبیابی این خطا
- اسکنر عیبیابی (OBD2) برای خواندن کد خطا
- مانومتر یا گیج فشار ترمز
- چراغ قوه صنعتی یا ابزار نوردهی برای بررسی سیلندر کالیپر
- انبر و ابزارهای مکانیکی برای باز کردن کالیپر
- دماسنج مادون قرمز (infrared thermometer) برای اندازهگیری دمای دیسک و لنت
- کیف ابزار مکانیکی پایه (آچار، پیچگوشتی، فیلر و ...)
مدت زمان تقریبی عیبیابی
بررسی و تشخیص دقیق گیر کردن کالیپر ترمز معمولاً حدود ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان میبرد. البته در صورتی که نیاز به باز کردن و بررسی دقیقتر باشد، زمان بیشتری لازم است. اما با استفاده از ابزارهای حرفهای و اپلیکیشنهای تخصصی عیبیابی خودرو این فرآیند میتواند سرعت بیشتری پیدا کند.
آیا رانندگی با وجود این خطا خطرناک است؟
بله، رانندگی با کالیپر ترمز گیر کرده بسیار خطرناک است. این ایراد باعث میشود که عملکرد ترمز کم یا نامتعادل شود. داغ شدن دیسک و لنت ترمز میتواند منجر به کاهش شدید قدرت توقف وسیله نقلیه و احتمال خطاهای رانندگی شود. علاوه بر این، امکان آسیب دیدن قطعات دیگر سیستم ترمز و حتی بلبرینگ چرخها نیز وجود دارد که میتواند عملکرد خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. رانندگی با چنین خطایی مخصوصاً در شرایط اضطراری و سرعت بالا میتواند به حادثههای جدی منجر شود.
اهمیت بررسی این خطا و مراجعه به اپلیکیشن
با توجه به اهمیت بالای عیب یابی خودرو و سلامت سیستم ترمز، در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، باید سریعاً اقدام به بررسی و رفع مشکل کرد. ابزارهای پیشرفته و اپلیکیشنهای تخصصی میتوانند فرایند تشخیص این ایراد را دردسترس و سریعتر کنند. استفاده از کد خطاهای خودرو و اتصال به سیستم عیبیابی الکترونیکی به شما کمک میکند تا بدون اتلاف وقت و هزینه، مشکل را شناسایی و اقدامات مناسب را انجام دهید. به یاد داشته باشید که سلامت ترمزها مستقیم به ایمنی شما وابسته است و نباید نسبت به آن بیتوجه باشید.
اگر دوست دارید به صورت رایگان و گام به گام نحوه عیبیابی کالیپر ترمز گیر کرده و مشکلات مرتبط با داغ شدن دیسک و لنت را مشاهده کنید، میتوانید با مراجعه به اپلیکیشن AiDiag، به مجموعه آموزشها و راهنماییهای تخصصی دسترسی داشته باشید. این اپلیکیشن به شما کمک میکند که با کد خطا و ابزارهای مختلف به راحتی ایراد خودرو را پیدا کرده و مشکلات ترمز را به سرعت برطرف کنید. فرصت را از دست ندهید و ایمنی خودرو و خانوادهتان را تضمین کنید.

